четвер, 22 червня 2017 р.

ЧИ ГОТОВА ДИТИНА ДО ШКОЛИ? Частина 1

Першого вересня не один десяток діток приходить до школи вперше, маючи повне право на почесне звання "школяр". І сповнюється новими турботами, першими успіхами та невдачами їхнє життя та життя їх батьків. Вчителі хвилюються не менше від своїх вихованців та їхніх рідних. Якими будуть їх первачки? Чи сподобається їм у школі? Чи не буде їм психологічно тяжко в новому середовищі?
Вихователі в дошкільних навчальних закладах роблять все можливе, щоб діти прийшли до школи підготовленими, адаптованими до нового середовища, могли знайти спільну мову з новими товаришами. Та без допомоги батьків діти не зможуть стати стовідсотково готовими до школи. 
Що ж повинні знати і вміти діти? Скористуємося порадами кандидата психологічних наук, доцента кафедри психології Кіровоградського державного педагогічного університету Н.О. Головань.
1. Визначення шкільної зрілості здійснюється за допомогою постановки цілого ряду питань, на які діти повинні давати відповіді вільно:
  • назвати своє прізвище, ім'я та по батькові;
  • хто старший: ти чи твій брат або сестра?
  • скільки тобі років? А скільки буде через рік, два?
  • що буває раніше: день чи вечір?
  • де ти живеш? Де працюють твої тато і мама?
  • яка зараз пора року? Чому так вважаєш? (Назвати прикмети даної пори року).
  • чому сніг буває взимку, а влітку його не буває?
  • що робить листоноша, вчитель, лікар? Хто лікує, а хто вчить?
  • що більше: 8 чи 5? 9 чи 10? Порахувати від 3 до 7, від 6 до 2.
  • показати свою ліву руку, праве вухо. Що знаходиться в кімнаті праворуч, ліворуч?
  • Що треба зробити, коли ненароком зламав чужу річ?
2. Слід розвивати у дитини швидкість, гнучкість та критичність мислення (за спеціальними вправами). Готова до школи дитина повинна вміти аналізувати і порівнювати, чим схожі і чим відрізняються певні предмети, наприклад: літак і метелик; дитина і ліліпут; неправда (обман) і помилка; хороша людина і погана людина і т.п.
Діти повинні вміти класифікувати предмети за певними ознаками, у них має бути розвинена конструктивність мислення
3. Велику увагу слід приділяти памяті дітей. За допомогою спеціальних вправ слід розвивати зорову, образну і слухову память. Не варто залишати поза увагою і запам'ятання: слухове механічне запам'ятання; довільне і мимовільне запам'ятання; опосередковане запам'ятання.
Особливу увагу слід приділити розумінню літературних текстів: дитині читають текст і просять його переказати. Після переказу ставляться запитання і визначається, наскільки дитина зрозуміла основний зміст оповідання.
Не останнє місце займає і розвиток сприймання, уяви та уваги (концентрація уваги, її розподіл та переключення).
4. Важливим компонентом особистісної підготовки дитини до навчання в школі є ставлення до самого себе. Самооцінка - необхідний компонент розвитку свідомості. Дитина повинна усвідомлювати саму себе, свої фізичні сили, розумові здібності, вчинки, мотиви своєї поведінки, свого ставлення до навколишнього світу, до інших людей і до самого себе.
Особистісна готовність дитини до школи виражається і в сформованості усвідомлення приналежності дитини до певної статі, в оволодінні відповідними формами поведінки.
Хочеться звернутися до батьків ще з деякими проханнями.
1) Слідкуйте за правильністю своєї мови та навчайте дітей говорити саме правильною (літературною) рідною мовою, без діалектів та русизмів;
2)Формуйте в дітей гігієнічні навички (чистити зуби, мити руки), прищеплюйте їм бажання бути завжди охайними;
3) Привчайте допомагати вдома по господарству (мити посуд, прибирати постіль, накривати на стіл тощо);
4) Прищеплюйте стійкі навички самообслуговування (можуть самі приготувати бутерброд, одягнутися по погоді, зав'язати шарф, застебнути гудзики);
5) Вчіть дитину керувати своїми емоціями та бажаннями (не вередувати, коли щось заборонили, не їсти цукерок перед обідом, навіть, якщо вони доступні);
6) Навчайте поводитись за столом (правильно сидіти, правильно тримати ложку, виделку, охайно їсти);
7) Виховуйте у дітей певні стійкі інтереси (ліплення, малювання, слухання музики, конструювання тощо);
8) Обов'язково навчайте поводитись у суспільстві (не перебивати старших, вітатися, прощатися, дякувати);
9) Привчіть прибирати за собою іграшки, книжки, зошити, альбоми;
10) Якщо дитина ставить запитання, вона повинна вміти обов'язково уважно вислухати відповідь;
11) Привчайте дитину дотримуватися певного режиму дня (часу, їжі).

Немає коментарів:

Дописати коментар